Provincies en Steden
Gloomfield
In het zuidoosten van het N'Qua meer ligt de Aquantis Delta.
Grenzend aan deze delta, in het nevelige landschap ligt een dorpje genaamd Gloomfield. De zon, verzwakt door een dikke sluier, werpt bleke stralen die proberen de nevel te doorbreken. Gebouwen, met beslagen ramen en met dauwdruppels gevangen op scheve, met mos bedekte dakpannen, lijken bijna te vervagen, alsof ze trachten te ontsnappen aan de aandacht van de wereld. Vochtige paden en bruggen zijn aangelegd om te voorkomen dat men wegzakt in de zachte grond, en dragen bij aan de algemene sfeer van bedrukte stilte die het dorp omhult.
- Herberg De Verzonken Rust - Elara
Riphaven
Ooit een bruisende kuststad, nu na een moeilijke tijd, is de stad weer in opbouw. De zilte wind snijdt door de lucht, het klimaat weerspiegelt de de wispelturigheid van de zee. Na de triomf van de Hexagoniërs over The Beast Below, begint Riphaven langzaam uit de vroegere duisternis op te rijzen. De eens verloren hoop begint weer te gloeien, als een zwak schijnsel dat de schaduwen verdrijft. Met de dreiging afgenomen, worden de gebarsten muren hersteld, dakpannen worden vastgezet en er heerst een hernieuwde energie onder de bewoners. De straten die ooit leeg en verlaten waren, komen weer tot leven met bedrijvigheid en gelach.
-
De Herberg Reapers Rest - John
-
Het huis van de Hexagoniërs, ooit bewoont door een duistere magiër
Vermea
Langs de doorgaande weg strekt Vermea zich uit, een nederige boerengemeenschap waar diepe karrensporen getuigen van het doorgaande verkeer. De omringende omgeving is een zee van vlakke weidsheid, waar overvloedige graslanden en gewassen zich uitstrekken.
Eenvoud siert de huizen van Vermea, hun rieten daken en bescheiden gevels vormen een ode aan de natuurlijke pracht van de omgeving. Fruitbomen in tuinen buigen onder de last van hun vruchten. In de straten van Vermea heerst een vredige stilte, verbroken door slechts sporadisch verkeer dat de rust respecteert. De oude molen draait rustig, zijn wieken traag en de molensteen vermaalt graan tot meel met bedachtzame tred. De harmonie wordt verder ingevuld door het zachte gefluit van vogels en het vriendelijke gezoem van insecten in de lucht.
Xedia (Hoofstad)
In de kern van Ligustria, de middelste provincie van Elysian, torent Xedia op als een indrukwekkend symbool van menselijke creativiteit. Deze moderne stad is gewaagd gecreëerd rond het glinsterende N'qua Meer, waar een stuk land werd drooggelegd om deze levendige hoofdstad te realiseren.
Xedia, omhuld door een schitterende weelde van witte stenen, glinstert als een parel boven het water. Zijn hoge gebouwen strekken zich uit naar de lucht als beschermers van de horizon, elk met als doel een thuis te bieden aan de inwoners van de stad. De stad vormt een netwerk van straten, bruggen en constructies die harmonieus samenkomen en zo de stad haar unieke karakter verlenen.
De stad is opgedeeld in diverse eilanden, elk met een eigen specifieke rol en sfeer. Op een van deze drooggelegde eilanden bruist de stad van leven met een levendige markt en kleurrijke winkels. Op een ander afgelegen eiland vinden de hooggeplaatsten hun toevluchtsoord, met elegante huizen en voorzieningen die naadloos samenvloeien.
Te midden van dit prachtige mozaïek prijkt een van de meest indrukwekkende gezichten: het ommuurde kasteel op een van de grootste eilanden. Dit majestueuze bouwwerk, omringd door serene kasteeltuinen, fungeert als het kloppend hart van bestuurlijke macht en als de ziel van Xedia zelf.
-
Winkels o.a.:
- Glinting Treasures - Een juwelier die schitterende edelstenen en prachtige sieraden aanbiedt, geïnspireerd door het licht van de zon.
- Solar Forge Armory - Een smederij die gepantserde uitrusting en wapens van hoge kwaliteit vervaardigt en verkoopt, met een speciale focus op zonne-motieven.
- Radiant Apothecary - Een kruidenwinkel en alchemist die genezende kruiden en elixers aanbiedt die de levenskracht van de zon vastleggen.
Tempels:
- Tempel van Dawn Father- Een eerbiedwaardige tempel gewijd aan de god van dageraad en vernieuwing. Hier komen gelovigen samen om te bidden voor een nieuwe dag en hoop.
- Heiligdom van Pelor - Een serene plek die is toegewijd aan Pelor, de Zonnegod. Gelovigen zoeken hier troost, genezing en bescherming tegen duisternis.
Gilden:
- Dawn Fathers Guild - Een eerbiedwaardig gilde van priesters, paladijnen en anderen zonne-aanbidders. Ze zijn gewijd aan het eren van de goden van de zon en verspreiden het licht van hun leer in de stad en daarbuiten.
SteamCity
Een bruisende en levendige metropool met een kenmerkende steampunk-esthetiek, gekenmerkt door zijn ingewikkelde mix van geavanceerde technologie en ontwerp uit het Victoriaanse tijdperk, ligt in het noordoosten midden in de zee. Deze stad, ooit gecreëerd door de god Corellon Larethian, weeft industriële pracht samen met betoverende schoonheid in een unieke symfonie.
De stad is verdeeld in verschillende cirkels die elk een specifieke rol en sfeer hebben.
1) De Circle of Industry is het epicentrum van uitvinding en productie, waar machines en technologieën tot leven komen. 2) De Circle of Tourism omarmt reizigers en biedt gastvrijheid van topklasse, terwijl de 3) Circle of Commerce het economische hart vormt waar handel en bedrijvigheid floreren. 4) De Circle of Law handhaaft gerechtigheid en orde, terwijl 5) de Circle of Faith spirituele toewijding en devotie omarmt in prachtige tempels en kerken.
Voor de liefhebbers van kunst en cultuur is er 6) de Circle of Arts, met theaters, musea en galerieën die creativiteit vieren. Magiërs en tovenaars vinden hun thuis in 7) de Circle of Magic, waar de studie en toepassing van magie centraal staan. Duistere geheimen worden bewaard in 8) de Circle of Secrets, een schaduwrijke ring waar informatie wordt verzameld en bewaard.
De machtigste en invloedrijkste individuen van de stad komen samen in 9) de Circle of Power.
Er wordt gespeculeerd over een 10de ring maar deze is nooit bevestigd door de Circle of Power.
- "The Thrifty Find" - Triftshop van Miss Mackle
- "Potions by Edrich" - Edrich potion store (surprise!)
- Hotel Tower - L.O.I.S.
- Ticket loket bij de docks - Thorgin
Fern City (Hoofstad)
I
- Winkels:
- Aerandil's Sieraden: Aerandil is een oude elf die zijn leven heeft gewijd aan het creëren van prachtige sieraden. Zijn winkel is een schatkamer van fonkelende kettingen, betoverende armbanden en elegante oorbellen. Prijsklasse: 2 goudstukken tot 50 goudstukken.
- Leer en Blad: Beheerd door Elara, een jonge en enthousiaste elf, biedt Leer en Blad op maat gemaakte lederen kleding en armor.
- Kruiden en Geuren: Deze winkel wordt gerund door Thalindra, een bedreven kruidendeskundige. Hier vind je een rijk assortiment gedroogde kruiden, bloemen en planten, evenals zelfgemaakte genezende zalfjes en brouwsels.
- Mistral's Thee en Dranken: Mistral, een vriendelijke elf met een passie voor thee, biedt een uitgebreide selectie van exotische theeën en kruidendranken. Haar winkel is een oase van geurige aroma's en rust.
- Houtsnijwerk en Woudkunst: Beheerd door Thranduil, een meester-houtbewerker, vind je hier prachtige met de hand gesneden beeldjes, kommen en lepels, allemaal gemaakt van lokaal hout. Zijn ambachtelijke creaties stralen de liefde voor de natuur uit.
- Tempels:
- De Heilige Woudboom: De Tempel van Silvanus, genoemd naar de god van de natuur, wordt geleid door Priesteres Elowen. Deze majestueuze boomtempel is het centrum van de verering van Silvanus.
- Gilden:
- Gilde van de Groene Geesten (Druides Guild): Onder leiding van Archidruïde Lorian, heeft het Gilde van de Groene Geesten de taak om de balans van het levende bos te bewaren en te beschermen. Lorian, met zijn indrukwekkende baard en kennis van oude rituelen, is de spirituele leider van dit gilde.
- Jagers van het Bos (Hunter's Guild): De Jagers van het Bos, onder begeleiding van Hoofdjager Ithilien, zijn de beschermer van Fern City. Ithilien, met zijn scherpe blik en sluipende tred, leidt de jagers in het handhaven van de veiligheid van de stad en het voorzien in voedsel.
- Herberg
- Bladerdak Inn: Aan de rand van Fern City, verscholen tussen de hoge boomtoppen, ligt de gezellige herberg "Bladerdak". Beheerd door een hartelijke woodelve genaamd Aric, biedt deze herberg reizigers een welkome plek om te rusten en te genieten van de betovering van het levende bos
The Thu'um Islands
Ver weg, voorbij de verraderlijke stromingen van de Oostelijke Zee, rijzen de zwarte rotsen van de Thu’rum Eilanden uit het schuimende water. Deze keten van zes eilanden wordt gedomineerd door scherpe basaltbergen die als tanden uit de oceaan steken. De lucht is er zout en zwaar, vaak gehuld in dichte mist, en de branding beukt dag en nacht tegen de kliffen.
De eilanden zijn de heilige broedplaatsen van de draken. In de kern van deze bergen liggen steile, met mos begroeide richels en warme, door geothermische bronnen gevoede grotten. Hier rusten drakeneieren – sommige slechts enkele decennia oud, andere al duizenden jaren verzegeld door magie, wachtend op het juiste moment om uit te komen.
Rituelen en verboden
Eens per jaar, bij de Drakenmaan, vliegen tientallen draken laag over de eilanden terwijl de bevolking oude liederen in de draakstaal zingt. Het stelen, of zelfs enkel aanraken van een drakenei zonder toestemming, is het zwaarste misdrijf en wordt bestraft met verbanning naar zee of dood door Draak.
De Thu’rum Eilanden bestaan door en voor de draken — en wie hier geboren wordt, weet dat hun lot onlosmakelijk verbonden is met dat van de gevleugelde heersers.
-
Skathrak’s Nest – Hoofddorp aan de voet van de Heilige Berg Thu’rum. D
Aan de voet van de zwartglanzende basaltflanken van de Heilige Berg Thu’rum ligt Skathrak’s Nest, een nederzetting die tegen de rotswand lijkt te zijn gekleefd. De woningen zijn uitgehouwen in natuurlijke openingen, verbonden door smalle, kronkelende paden en brede richels die uitlopen in open landingsplaatsen. Alles is robuust, eenvoudig en gebouwd van materialen die bestand zijn tegen wind, vuur en klauw.
De berg zelf herbergt een enorme, gapende toegangspoort waar zelfs de oudste draken moeiteloos doorheen kunnen vliegen. Binnenin strekt zich een kathedraalachtige holte uit, verlicht door de rode gloed van magma dat diep onder de grond sluimert. Hier liggen warmwaterterrassen, gevoed door de vulkaan, waar draken baden en hun schubben laten stomen.
De eieren worden niet hier bewaard, maar in de diepste kern van de berg, in een netwerk van met zorg verzegelde kamers. Zelfs de draken zelf kunnen er niet komen, want niet iedere draak kan de verleiding weerstaan om het nageslacht van een ander te vernietigen. Alleen de Hemelbrand Orde kent de paden en rituelen die toegang verschaffen.
In Skathrak’s Nest heerst een constant spel van licht en schaduw, met vleugels die over de rotsen glijden, het zware suizen van luchtverplaatsing, en het ritmische geluid van hamers op steen — niet om te bouwen, maar om uit te hollen, te versterken, en aan te passen.
Vorrak’s Fang – Vestingdorp op een smalle klifpas, huizen uitgehouwen in de rotsen, verbonden met touwbruggen.
Waar een smalle bergpas zich als een mes door de oostelijke kliffen snijdt, ligt Vorrak’s Fang. Het dorp is deels in de rotsen uitgehouwen, deels op smalle plateaus gebouwd, en wordt verbonden door touwbruggen en loopplanken die hoog boven de schuimende zee hangen.
De huizen hebben platte, verstevigde daken die zowel als opslagruimte als rustplaats dienen. Brede balkons kijken uit over de oceaan en vormen perfecte uitkijkpunten voor de wachters van de pas. Bovenaan de bergpas staat een massieve wachttoren met een bronzen bel, waarvan de klank kilometers ver draagt.
Hier klinken overdag het gekletter van staal en het schrapen van slijpstenen. In open oefenplaatsen worden zwaarden getest en speren geworpen, terwijl boven het hoofd soms een draak langzaam over de pas zweeft, als een levende schaduw. In Vorrak’s Fang wordt niet gebouwd voor schoonheid, maar voor standvastigheid.
Zarvess’ Haven – Vissersnederzetting in een beschutte lagune, waar jonge draken soms komen drinken.
Diep in een hoefijzervormige lagune ligt Zarvess’ Haven, waar het water kalm blijft, zelfs wanneer de zee buiten woest tekeergaat. De huizen zijn laag en vierkant, gemaakt van gedroogde kleiblokken, met platte, versterkte daken waar het in de ochtendzon warmt als steenovenplaten.
De brede straten en open pleinen laten de wind vrij spelen en bieden voldoende ruimte voor wat zich soms op die daken begeeft: draken die zich koesteren in de zon, hun schubben glanzend van het zoute water. Aan de waterkant strekken stevige houten steigers zich uit, breed genoeg voor grote, logge vormen om zich te bukken en te drinken.
Rond het dorp liggen stenen bakken gevuld met visafval en zeewier — altijd vers, altijd op vaste tijden ververst. De boten zijn klein, kort en breed, gebouwd om snel te keren in de branding en terug te keren naar de beschutting van de lagune. Bij zonsondergang kleuren de kleimuren rood en goud, terwijl boven het dorp vleugelslagen de lucht doorbreken.
Kleinere gehuchten zoals Ashscale, Emberholt en Talonstrand liggen verspreid over de eilanden, vaak rond warmwaterbronnen die ook als nestplaatsen dienen.
Provincie: Thramgalok
Thramgalok omvat de hoogste bergketens van Elysian, een gebied van stormen, diepe mijnen en ijzige passen. Het is een land van arbeid, doorzettingsvermogen en eeuwenoude tradities, waar de natuur zowel vijand als bondgenoot is. Gregorite is de onbetwiste hoofdstad, maar verspreid in de bergen liggen kleinere nederzettingen, mijnforten en heiligdommen.
Gregorite
Gebouwd tegen en ín de wanden van de berg Kar Dravak, halverwege een brede bergkom. De stad is opgebouwd in terrassen, verbonden door trappen, smalle straatjes en overdekte doorgangen die de wind breken. De rots zelf vormt de rug en bescherming van de stad.
Gregorite is geen stad van pracht of sier — het is een massieve knoop van steen, ijzer en wilskracht, diep in de noordwestelijke bergen. De smalle, kronkelende straten worden verlicht door fakkels die tegen de muren zijn bevestigd, hun flakkerend licht weerspiegeld in regenplassen en natte rots. Elke muur, elk dak en elke doorgang is gebouwd met maar één doel: stormen en tijd trotseren.
De stad ademt arbeid. Je hoort altijd het doffe ritme van hamers op aambeeld, het knarsen van mijnkarren over rails, het geroep van handelaren en het geschreeuw van arbeiders. De lucht ruikt naar natte steen, smeulende kolen en het metaal van pas geslepen wapens. Hier werken dwergen naast goliaths aan enorme blokken steen, bugbears sjouwen vaten door smalle steegjes, orcs leveren hout en leer op karren, Aarakocra landen met berichten op een richel boven de markt, en Aasimar spreken recht of genezen gewonden.
Het Plein van Echo’s
Midden in de stad ligt het grote open Plein van Echo’s, zo genoemd omdat iedere kreet tegen de rotswanden wordt teruggekaatst. Overdag is het een markt waar ruwe edelstenen, bergwild, bont, metalen, kruiden en magische stormkristallen worden verhandeld. ’s Nachts verandert het plein: de markt wordt opgebroken, fakkels worden in een grote cirkel geplaatst, en de Fighting Ring wordt geopend. Hier vechten vrijwilligers — of dwangmatige deelnemers — in vuistgevechten, wapenwedstrijden en krachtproeven. De menigte bestaat uit een mengsel van alle bewoners, schreeuwend, wedden afsluitend en drinkend.
Structuur en Indeling
De stad is opgebouwd in terrassen:
-
Laagste niveaus: werkplaatsen, pakhuizen, smederijen en de markt. Hier wonen de meeste arbeiders dicht op elkaar in eenvoudige, vochtige kamers die direct in de bergwand zijn uitgehouwen.
-
Middenterrassen: kroegen, handelshuizen, gemeenschappelijke badhuizen en enkele open pleinen waar kraampjes staan.
-
Bovenste niveaus: bestuurlijke gebouwen, zeldzame luxehuizen, de toegang tot de Trap van de Winden richting de Air Temple.
Er zijn nauwelijks decoraties — hoogstens een ingegraveerde rune bij een deur of een verweerde metalen windvanger die in de tocht klinkt. Alles is praktisch en robuust.
Veiligheid en Controle
De stadswacht bestaat uit een bonte mengeling van bewoners. Er zijn geen gelijke uniformen; ieder draagt zijn eigen wapenrusting, maar allemaal dragen ze een metalen armband met het wapen van Gregorite: een bliksemschicht door een aambeeld.
De Loting van het Lot
Eens in de negen jaar wordt Gregorite stil. Op het Plein van Echo’s weerklinken negen zware slagen op de bronzen trommen van de Air Temple, gedragen door de stormwind over de terrassen. Dit is het teken dat de Loting van het Lot begint — een ritueel waarvan gezegd wordt dat het door Talos zelf is ingesteld.
Inwoners van Gregorite en de omliggende nederzettingen verzamelen zich, hun namen in stormsteen gegraveerd en in grote urnen geplaatst. Onder het toeziend oog van de menigte en de strakke blik van Maelor Veythrak, de Stormbewaarder, worden negen namen getrokken.
Deze negen worden de Uitverkorenen van de Wind genoemd. Zij krijgen één dag om afscheid te nemen van hun familie, waarna zij, begeleid door tempelwachters, de Trap van de Winden beklimmen naar de Air Temple.
Wie faalt, wordt beschouwd als een offer aan Talos; hun lichamen blijven achter op de berg, overgegeven aan storm en sneeuw.
Wie slaagt, keert niet terug naar het gewone leven, maar wordt ingewijd als priester of tempelwachter van Talos, hun dagen gewijd aan rituelen, bewaking van de Nexus Steen en het bewaken van de heilige stormen.
De Loting van het Lot wordt in Gregorite met gelijke delen angst en trots tegemoet gezien. Voor sommigen betekent het verlies, voor anderen eeuwige eer. En voor Maelor Veythrak is het een zuiverende storm: een ritueel dat de zwakken wegspoelt en de sterken verheft tot de dienaren van de Donderheer.
De Gespleten Hoorn
De Gespleten Hoorn is een laag, breed gebouw van donkere granietblokken, ingebouwd tegen een beschutte bergwand. Het dak is gemaakt van verweerde leistenen platen, bedekt met een dunne laag eeuwige sneeuw die zelfs in de zomer blijft liggen. Een houten bord boven de deur toont een gebroken ramshoorn, met zilveren nagels in de scheur geslagen.
Binnen is het warm en schemerig. Smeedijzeren kandelaars branden met dikke, rokerige kaarsen, terwijl een groot haardvuur knettert in een open stenen schouw. De vloer bestaat uit brede planken van donker sparrenhout, gladgesleten door jaren van zware laarzen en bevroren modder.
Khardûm-Dûn – De Poort onder de Berg
Aan de voet van Kar Dravak, diep in de rots verborgen, ligt Khardûm-Dûn — een stad die volledig in het binneste van de berg is uitgehouwen. Haar massieve poorten, versierd met verweerde bliksemsymbolen en gebeeldhouwde stormwolken, zijn alleen zichtbaar voor wie de juiste kloof kent. Daarachter opent zich een reusachtige ondergrondse hal, waar het geluid van hamers, stemmen en kettingen als donder door de gewelven rolt.
De stad is gebouwd tegen de binnenkant van de berg met huizen die als zwaluwnesten tegen de rotswanden klemmen, verlicht door duizenden fakkels en gloeiende smeedvuren. Bruggen van steen en metaal verbinden de hogere niveaus, terwijl beneden brede marktplaatsen liggen waar handelaren rijen kratten, tonnen en mijnkarren stallen. Dwergen, orcs, goliaths, goblins en bugbears werken zij aan zij — sommigen laden vrachtwagens, anderen slijpen staal of verhandelen edelstenen.
De Donderpot inn wordt geleidt door Gorin. Een vriendelijke dwerg die iedereen kameraad noemt heeft altijd een plek voor de vermoeide reiziger.
Op een van de hoogste plateaus staat het Stormhefgilde, een complex van zware houten platforms en kabelsystemen die de grote bergliften bedienen. Deze liften, aangedreven door een combinatie van tegengewichten, waterkracht en kettingtakels, tillen mensen, goederen en karren langzaam maar zeker omhoog naar Gregorite, hoog op de flank van Kar Dravak. Elke rit duurt bijna een uur, en vanaf de liftplatforms heb je een griezelig goed uitzicht over de uitgehouwen stad.
Maak jouw eigen website met JouwWeb